
Občané Sv. Kopečku proti parkovacímu domu u ZOO
Město Olomouc prosazuje u ZOO na Svatém Kopečku stavbu parkovacího domu, s čímž se pojí výstavba nové silnice vedoucí přes stávající les. Záměr byl podpořen zpracovatelem dokumentace EIA a v rámci řízení EIA posvěcen Krajským úřadem Olomouckého kraje. Občané se na veřejném projednání EIA jednoznačně vyslovili proti parkovacímu domu, který povede k nárůstu osobní automobilové dopravy a k vyšší zátěži pro životní prostředí v této městské části.
Popis situace
Do olomoucké zoo zamíří ročně na tři sta sedmdesát tisíc lidí. Mnozí se vypraví až ke vstupu autem a někdy ho nemají kde nechat. Stávající parkoviště pobere stopětadvacet aut, v sezóně však může být denní poptávka až trojnásobná. Město proto pořád pracuje na diskutovaném návrhu třípatrového parkovacího domu za 170 milionů korun pro tři sta šedesát aut.
Silný nedostatek parkovacích míst se ovšem projevuje v cca deseti dnech v roce, tedy především o jarních víkendech a svátcích. Po většinu sezóny je stávající počet parkovacích míst dostatečný.
Místním občanům se plán parkovacího domu u ZOO a nové silniční přípojky nelíbí. Nechtějí zvýšenou dopravu, ani aby se kvůli nové silnici kácel les. Záchytné parkoviště chtějí před obcí nebo preferují parkovací dům u Fojtství se zelenou střechou využitelnou jako hřiště.
Veřejné projednání
Více než 50 lidí marně čekalo v plném sále restaurace U Macků na prezentaci dokumentace EIA. Její zpracovatel, firma Ecological Consulting a. s., si nezajistil promítací techniku a příslušný software, a tak svou práci přiblížil pouze stručným slovním výkladem. Na jednání scházel zástupce olomoucké radnice, která projekt investuje. Občanům tak nikdo nevysvětlil důvody stavby, ani zvolený výběr variant, které investor předložil k posouzení vlivů na životní prostředí.
Původní dokumentace EIA nepracovala s variantním řešením, což kritizovali občané i ekologické organizace (např. Hnutí DUHA - Olomouc), a byla proto vrácena zpracovateli k dopracování. Nová dokumentace EIA přináší tzv. 4 alternativy a 8 variant, zdánlivě je tedy z čeho vybírat. Naprostá většina variantních řešení ovšem vede osobní i autobusovou dopravu k ZOO přímo Darwinovou ulicí, což jen zhorší současný nevyhovující stav intenzity automobilové dopravy. Rozdíl mezi prvními dvěmi alternativami pak spočívá v tom, zda má být parkovací dům kulatý či hranatý. Z celého posuzování EIA vychází vítězně varianta s kulatým domem a s novou silniční přípojkou přes vykácený les.
Veřejného jednání se účastnil i Michal Krejčí, předseda ZO Strany zelených v Olomouci, který na místě samém uvedl: „Varianty v dokumentaci EIA řeší pouze parkování u ZOO. Nevěnují se však parkování v obci ani dalšímu zhoršení již tak komplikované dopravní situace na Svatém Kopečku, které nutně zatíží životní prostředí v této městské části.“ Dle zelených je zapotřebí celý záměr vrátit na začátek a ve spolupráci s občany hledat alternativní možnosti parkování na Svatém Kopečku. „Zejména je nutné komunikovat s lidmi, kteří zde žijí a zcela oprávněně se cítí být městem obcházeni. Je ostudné, že na veřejné jednání nepřišel nikdo z městských radních,“ zdůrazňuje Michal Krejčí.
Dle zelených je optimální variantou dopravního řešení zřízení speciálních autobusových linek, které by o víkendech a svátcích jezdily k ZOO přímo z centra Olomouce (např. od nádraží) a zajišťovaly tak kvalitní spojení. „Lidé by nemuseli použít osobních vozů, neboť komfortní autobus by je na místo dovezl rychle, pohodlně a levněji,“ uzavírá Michal Krejčí.
Srovnání tří variant řešení statické dopravy na Svatém Kopečku:
1) Oficiální varianta – parkovací dům u ZOO + nová silniční přípojka přes les
Parkovací dům + stání na povrchu, 360 + 130 aut, 9 autobusů.
- stavebně nejdražší a ekologicky nešetrná varianta
- auta musí projet kompletně celou městskou částí (tj. zhoršení životního prostředí – nová parkoviště podpoří nárůst osobní automobilové dopravy)
- odsunutí rekreačního potenciálu volné krajiny (příměstské lesy) o další desítky až stovky metrů dál do nezastavěného území (lidé si sem jezdí oddechnout od aut a civilizace)
- pět ze sedmi dní je parkovací dům absolutně nevyužitý … nikdy se nezaplatí
2) Občanská varianta – parkovací dům u Fojtství s hřištěm na střeše
Možnost stejně kapacitního stání, jako u oficiální varianty.
- auta projedou jen polovinou městské části, druhá je osvobozena od vlivu individuální dopravy
- je zachován rekreační potenciál území (příměstské lesy) navazující bezprostředně na zastavěné území; není kácen a rozdělován lesní komplex
- v rámci investice možnost vybudovat zelenou střechu s hřištěm (bonus), stačí jednopodlažní nebo dvojpodlažní stání po celé ploše pozemků (parc.č.531/1 a 531/2)
- obsloužení nejen ZOO, ale i poutního místa – baziliky Navštívení Panny Marie (tj. i v rámci celostátních poutí atd.), blízká vzdálenost na Sadové náměstí – tj. 350 m
- lepší podpora místních živnostníků…, tj. pěší pohyb lidí a turistů v oblasti, kteří se proplétají uličkami mezi parkovištěm, bazilikou a ZOO... ekonomický potenciál území (cukrárny, kavárny, hospody)
- stávající parkoviště u ZOO využité především pro ZTP
3) Zelená varianta – komfortní autobusová doprava Olomouc – Svatý kopeček - ZOO
Alternativní řešení vůči další podpoře individuální dopravy.
- kapacitní a luxusní autobusová doprava, tj. rychlé přímé linky Olomouc – Svatý Kopeček – ZOO jezdící o víkendech a svátcích, intervaly řídit podle poptávky 15 – 30 minut, třínápravový nízkopodlažní autobus
- speciální autobusy se během pracovního týdne používají na jiné účely (školky, školy, divadla, kroužky či jiné zájezdy)
- nutné vytvořit kvalitní nástupní místo ve městě (tj. v centru či u hlavního nádraží), kde je možné si koupit lístek na bus i do ZOO a také podívat se, co a kde v zoo je, plus herna apod., aby se děti nenudili čekáním na autobus
A co dál?
Olomoucká radnice stále pokračuje v přípravách oficiální varianty. "Nyní zde čekáme na vydání územního rozhodnutí, aby bylo možné pokračovat v dalších stupních projektové dokumentace," přiblížila mluvčí olomouckého magistrátu Jana Doleželová.
"Současně ale také vnímáme nesouhlas místních s tímto řešením. Proto se vedení města rozhodlo znovu prověřit všechny možnosti a zvažuje i méně nákladné varianty, jak zvýšit kapacitu parkování v této oblasti," uvádí Doleželová.
Jisté je tak prozatím to, že konečné rozhodnutí o parkování na Kopečku nepadne v tomto volebním období. Do roku 2014 tak případná stavba parkovacího domu nezačne.
"Z hlediska finančních priorit toto určitě nezvládneme. Pro další politickou reprezentaci budeme chystat dále všechny možnosti, aby mohla rozhodnout, jakou cestou se dát," dodává olomoucký primátor Martin Novotný (ODS).
Olomoučtí zelení věc dále sledují, oproti stávající oficiální variantě upřednostňují občanské nebo zelené řešení či jejich kombinaci.
Vizualizace parkovacího domu u vstupu do ZOO na Svatém Kopečku. Zdroj: MmOl
Návrh umístění parkovacího domu a nová příjezdová cesta (oficiální varianta). Zdroj MmOl
Text zpracoval Michal Krejčí, předseda ZO Olomouc (michal.krejci_at_zeleni.cz) pro zeleni.cz.
K tématu také viz:
Kontakt
Kancelář: Strana zelených, ZO Olomouc, Dolní náměstí č. 38 (2. patro), Olomouc
@: pavel.bednarik(at)zeleni.cz